ویکی شیعه:اشتباه‌یاب

نمونه‌ای از اشتباه ویرایشی که به رنگ قرمز دیده می‌شود

اشتباه‌یاب ابزاری است برای یافتن اشتباه‌های متداول املایی در میان متن‌های فارسی. به کمک این ابزار می‌توان اشتباه‌های املایی را به رنگ قرمز مشاهده کرد.

فعال‌سازی

این ابزار به صورت پیش‌فرض بر روی ویکی شیعه فارسی فعال نیست. در صورتی که آن را قبلاً فعال نکرده‌اید به بخش ترجیحات من/ابزارها مراجعه نمایید. در بخش پشتیبانی از زبان‌ها می‌توانید این ابزار را فعال کنید.

روش کار

نمونه‌ای از پیام هشدار ابزار اشتباه‌یاب در بالای مقاله
پنجرهٔ جایگزینی یا افزودن به فهرست لغات پرکاربرد و درست

این ابزار هشدارهایی برای موارد زیر نمایش می‌دهد:

  1. غلط املایی: موارد موجود در فهرست ویکی شیعه:اشتباه‌یاب/فهرست
  2. اشتباه تایپی یا اشتباه نوشتاری (موارد درستی که ابزار به اشتباه گزارش می‌دهد را به ویکی شیعه:اشتباه‌یاب/فهرست موارد درست اضافه کنید تا ابزار برای دفعات بعد آن را گزارش ندهد)
  3. القاب ممنوع: موارد ذکرشده در پایین فهرست ویکی شیعه:اشتباه‌یاب/فهرست
  4. ویکی‌کد اشتباه: مواردی که {{}}، [[]] به درستی در مقاله استفاده نشده‌باشند. (نویسهٔ قرینه و مکمل در متن نباشد)
نکتهٔ ۱: با کلیک کردن بر روی ۱ و ۲ در کادر بالای صفحه می‌توانید آنها را به صورت خودکار و بدون رفتن به صفحهٔ ویرایش در متن جایگزین کنید.
نکتهٔ ۲: با کلیک کردن بر روی ۳ و ۴ در کادر بالای صفحه اشتباهات مذکور را در متن به شما نشان می‌دهد که لازم است بعد از قضاوت در مورد آنها در صورت لزوم آنها را حذف یا اصلاح کنید.
نکتهٔ ۳: می‌توانید چند مورد را پشت سر هم با کلیک انتخاب کنید و با زدن دکمه‌ای که ظاهر می‌شود همهٔ آنها را در یک ویرایش جایگزین کنید.
نکتهٔ ۴: با زدن دکمهٔ «همه موارد درست است!» کلمات مشکوک به اشتباه در کوکی مروگر ذخیره می‌شوند و تا زمانی که کوکی مرورگر خالی نشده‌است (معمولا یک روز) این کلمات در هیچ مقاله‌ای برای آن کاربر به عنوان اشتباه نشان داده نمی‌شوند.

تذکرهای مهم

تذکر۱: همهٔ القاب نادرست نیستند و اگر در اسم خاص استفاده شده‌باشند نمی‌توان آنها را حذف کرد، مانند میدان امام اصفهان
تذکر۲: همهٔ موارد مشکوک به اشتباه، غلط نیستند و بعضی از آنها به دلیل محدود بودن کتابخانهٔ لغت ابزار اشتباه‌یاب گزارش شده‌اند. (به همین دلیل در ابزار از عبارت «مشکوک به اشتباه» استفاده‌شده‌است) برای گسترش کتابخانهٔ لغت ابزار، کافی است بر روی لغت مورد نظر کلیک کنید و در صورتی که آن لغت پرکاربرد و درست است، دکمهٔ افزودن به فهرست لغات پرکاربرد و درست را بزنید و سپس دکمهٔ Ok را کلیک کنید.

فهرست

برای افزودن واژه‌ها به فهرست به نشانی ویکی شیعه:اشتباه‌یاب/فهرست مراجعه کرده و اشتباه‌های املایی را در زیر ستون اشتباهات و شکل درست آن را در زیر ستون سوم قرار دهید.

چند نکته

لطفاً قبل از ویرایش در این صفحه به نکات زیر توجه کنید:

نکتهٔ ۱: فاصلهٔ ابتدای هر خط را حذف نکنید.
نکتهٔ ۲: فقط طبق اسلوبِ غلط||درست کلمات موردنظر را به این فهرست بیفزایید.
نکتهٔ ۳: هرگز از ابرابزار یا ابزارهای ویرایشی در این صفحه استفاده نکنید، زیرا این ابزارها بعضی از اشتباهات را که عمداً آورده شده‌اند درست می‌کنند.
نکتهٔ ۴: غلط‌های مرسوم و بر پایهٔ شیوه‌نامهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به این فهرست وارد کنید.
نکتهٔ ۵: به بخش‌بندی بر پایهٔ غلط املایی و غلط گرته‌برداری و اسم خاص توجه کنید و هر کدام را در زیر بخش حرف اولش بنویسید.
نکتهٔ ۶: این ابزار از روی تول‌لبز بنیاد اجرا می‌شود و برای به‌روزرسانیِ ابزار، بعد از تغییر در فهرست زیر دکمهٔ به‌روزرسانی را بزنید.
نکتهٔ ۷: این ابزار در فضاهای نام مقاله، ویکی شیعه، راهنما کار می‌کند و اشتباهات آنجا را نشان می‌دهد.
نکتهٔ ۸: لطفاً مواردی را که فقط اشاره به همزه‌گذاری یا تنوین‌گذاری دارند در این فهرست قرار ندهید، زیرا: ۱) برای کاربران عادی نوشتن این نویسه‌ها دشوار است؛ ۲) در اکثر مقاله‌ها رعایت نشده‌اند؛ در نتیجه تقریباً همهٔ مقاله‌ها قرمز می‌شوند! مثلاً مساله||مسأله را به مجموعه نیفزایید.
نکتهٔ ۹: فقط کاربران تأییدشده می‌توانند این فهرست را ویرایش کنند.
نکتهٔ ۱۰: در بخش القاب لطفاً علامت * را از ابتدای خط حذف نکنید.
نکتهٔ ۱۱: برای فهرست سفید یا کلماتی که درست هستند و عدم نمایش آنها در ابزار، می‌توانید آنها را به ویکی شیعه:اشتباه‌یاب/فهرست موارد درست بیفزایید.

مشکل در اجرای ابزار

این ابزار در مرورگرهای کروم (رایانه و موبایل)، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، سافاری (رایانه و موبایل) بررسی شده است و مشکلی ندارد. البته استفاده کروم از سوکت‌های خاص به دلایلی نامعلوم گاهی خطای ERR_SPDY_PROTOCOL_ERROR در console مرورگر می‌دهد که لازم است به روش زیر عمل کنید:

  1. chrome://net-internals/#events&q=type:SPDY_SESSION%20is:active را در نوار نشانی در بالای مرورگر کروم کپی کنید و به آن آدرس بروید.
  2. بر روی دکمهٔ مثلث در سمت راست بالا کلیک کنید.
  3. بر روی دکمهٔ Flush Sockets کلیک کنید.

اکنون باید ابزار در مرورگر کروم بدون مشکل عمل کند. فعلاً هر از چندی باید این عمل را انجام دهید تا مشکل با کروم حل شود. اگر درست نشد یک بار در ترجیحات/ابزارها گزینهٔ برگرداندن تمام تنظیمات پیش‌فرض (در تمامی قسمت‌ها) را بزنید و فقط این ابزار را فعال کنید.

اگر باز هم خطای مذکور رفع نشد، chrome://net-internals/#sockets را در نوار نشانی مرورگر کپی کنید و بر روی دکمهٔ Flush Socket Pools کلیک کنید.

جستارهای وابسته

منابع